Το Στέλιο Καζαντζίδι τραγουδά για τη συμπερίληψη

*

γράφει η Σάρα – Ζεϊνέπ Σολή

///

Αγαπητό Νέο Πλανόδιον,

Στην διάρκεια μιας σύντομης χειμερινής καθόδου μου στην Ελλάδα, την οποία ευτυχώς άφησα οριστικά πίσω να χάνεται πνιγμένη στην πατριαρχία και την τοξικότητα, πέτυχα με χαρά στ@ αποβάθρ@ του σταθμού μετρό «Κεραμεικό» την ευμενή ευχή «Καλές γιορτές σε όλ@», υπογεγραμμένη από το Ίδρυμα Μιχάλι Κακογιάννι. Διαπίστωσα, λοιπόν, κοιτώντας ευτυχισμένο τη διαφήμιση, πως και το συγκεκριμένο Ίδρυμα παίρνει επιτέλους το σωστό δρόμο που χρόνια τώρα ακολουθεί και το αντίστοιχο Ίδρυμα που κληροδότησε το Αριστοτέλι Ωνάσι, απολύτως πιστό και τίμιο στην συμπεριληπτική κοσμοαντίληψη του εκλιπόντος δημιουργού και μακριά από αποκλεισμούς και περιχαρακώσεις κατά τον αγώνα του να χτυπήσει τον καπιταλισμό στη ρίζα του ενόσω μάχεται για μια πραγματικά αντικαπιταλιστική, ρηξικέλευθη και ριζοσπαστική κοινωνία.

Στη συνέχεια του χειμώνα, ωστόσο, η πρωτοπόρα αφίσα αντικαταστάθηκε διαδικτυακά από μια ακαδημαϊκή και συμβατική ευχητήρια χριστουγεννιάτικη κάρτα. Αδυνατώ να γνωρίζω αν υπήρξε κάποια εσωτερική αντιδραστική αλλαγή κατεύθυνσης έπειτα από διχογνωμία ή μια συνειδητή διπλή πρακτική από πλευράς του Ιδρύματος, φοβούμεν@ προφανώς τον σεξιστικό οχετό των φασιστικών social media όπου μπορεί το καθέν@ να εκφράσει ελεύθερα την άποψή του χωρίς διαμεσολαβήσεις.

Εξ αφορμής αυτού, επομένως, παίρνω σήμερα την πρωτοβουλία να τιμήσω την αρχική αντισυμβατική στάση του Ιδρύματος, αναδεικνύοντας τα όσα πραγματικά ήθελε να γράψει το Κακογιάννι σε ένα κομβικό τραγούδι του, αλλά η μεσαιωνική ελληνική πραγματικότητα δεν του είχε επιτρέψει. Κρίνοντας, μάλιστα, από την έσχατη δημοσιότητα που έλαβε το ερμηνευτό του τραγουδιού, Στέλιο Καζαντζίδι, με αφορμή μια πρόσφατη ταινία για τη ζωή και το έργο του, η σημασία μιας τέτοιας κίνησης είναι πολλαπλή. Εξάλλου, ανέκαθεν το Στέλιο Καζαντζίδι τραγουδούσε για τη συμπερίληψη και την ξενότητα, αποδομώντας συνειδητά τόσο έμφυλους ρόλους όσο και τις παρεμφερείς άνωθεν οριζόμενες θεσιακότητες.

Σας φιλώ αν θεωρείτε πως κάτι τέτοιο δεν συνιστά υπέρβαση των ορίων και του safe space που έχετε θέσει,

ΣΑΡΑ

///

Άπον@ Εξουσί@

ΠΡΩΤΗ ΣΤΡΟΦΗ

Μια νύχτα που βουλιάζανε
τα σπίτια μες στο χιόνι,
καρδούλα μου,
στον κάτω δρόμο του χωριού,
καρδούλα μου,
σκοτώσαν το Αντώνι,
Αντώνι μου,
σκοτώσαν το Αντώνι,
Αντώνι μου.

ΕΠΩΔΟΣ

Βιολογικά γεννημένη θηλυκότητα που φέρεις κατά τα πρότυπα της πατριαρχίας το μητρικό ρόλο,

σε ξεκληρίσανε
άπον@ εξουσί@,
ψυχή δεν σου αφήσανε,
μόνο φωτογραφί@.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΤΡΟΦΗ

Η μία βιολογικά γεννημένη αρρενωπότητα που φέρει κατά τα πρότυπα της πατριαρχίας το ρόλο του γιου της μπάρκαρε

κρυφά από τη Μεθώνη,
καρδούλα μου,
την άλλη τη συλλάβανε,
καρδούλα μου,

γιατί ήταν βιολογικά γεννημένη αρρενωπότητα που φέρει κατά τα πρότυπα της πατριαρχίας το ρόλο του γιου του Αντώνι,

Αντώνι μου,

γιατί ήταν βιολογικά γεννημένη αρρενωπότητα που φέρει κατά τα πρότυπα της πατριαρχίας το ρόλο του γιου του Αντώνι,

Αντώνι μου.

ΕΠΩΔΟΣ

Βιολογικά γεννημένη θηλυκότητα που φέρεις κατά τα πρότυπα της πατριαρχίας το μητρικό ρόλο,

σε ξεκληρίσανε
άπον@ εξουσί@,
ψυχή δεν σου αφήσανε,
μόνο φωτογραφί@.

///

*

*

*