(Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν ἀνέκδοτη αὐτοβιογραφία τοῦ Μανώλη Μπουζάκη, ἱδρυτῆ καὶ διευθυντῆ τῶν ἱστορικῶν ἐκδόσεων «Γνώση», Ὁ δρόμος τοῦ Ποσειδώνη: ἀναμνήσεις ἑνὸς πλάνητα ὁδοιπόρου, τὸ ὁποῖο φιλοξενεῖται στὸ ἀφιέρωμα τοῦ ΝΠ5 στὸν Παναγιώτη Κονδύλη μὲ τίτλο: «Ὁ Παναγιώτης Κονδύλης ὅπως τὸν γνώρισα»)
[…]
Ἡ «Φιλοσοφικὴ καὶ Πολιτικὴ Βιβλιοθήκη» τῆς «γνώσης» ἔχει ἤδη καθιερωθεῖ στὴν Ἑλλάδα ὡς μιὰ σημαντικὴ ἐκδοτικὴ πρωτοβουλία. Τὰ περισσότερα ἀπὸ τὰ Πανεπιστημονικά μας Ἱδρύματα χρησιμοποιοῦν κάμποσα ἀπὸ τὰ βιβλία μας ὡς ἐκπαιδευτικὰ βοηθήματα. Ἕνας μεγάλος ἀριθμὸς «φιλοσόφων», «συγγραφέων», «καθηγητῶν» ἀλλὰ καὶ καθηγητῶν, μελετητῶν, στοχαστῶν, ἐπισκέπτονται καθημερινὰ τὴ «γνώση» καὶ ζητοῦν νὰ δεῖ ὁ «κύριος Κονδύλης» τὰ ἔργα τοὺς προκειμένου νὰ ἐνταχθοῦν στὴ Φιλοσοφική μας Σειρά. Ὁ Κονδύλης τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ζοῦσε καὶ ἐργαζόταν στὴ Χαϊδελβέργη τέσσερις ἕως ἕξι μῆνες κάθε χρόνο. Τὸν ὑπόλοιπο χρόνο ἦταν στὴν Ἀθήνα. Ἕνα πρωὶ δέχομαι ἕνα τηλεφώνημα ἀπὸ περιώνυμο Πρύτανη τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς μεγάλου μας Πανεπιστημίου. Συμφωνήσαμε ραντεβοὺ τὸ μεσημέρι τῆς ἴδιας μέρας. Ἦρθε στὴν ὥρα τοῦ ὁ κύριος Καθηγητὴς συνοδευόμενος ἀπὸ δύο βοηθούς του. Κάθισαν στὶς καρέκλες ποὺ τοὺς πρόσφερα, δὲν ἤθελαν καφὲ οὔτε τσάι. Ὁ κύριος Καθηγητὴς σοβαρός, ψυχρός, ἀμίλητος ζητὰ μὲ νόημα ἀπὸ τοὺς βοηθούς του νὰ ξεκινήσουν. Ἀνέλαβαν ἐκεῖνοι νὰ μοῦ παρουσιάσουν τὸ ἔργο τοῦ κυρίου Καθηγητῆ τὸ ὁποῖο ἐπιθυμοῦσε ὁ Συγγραφέας του νὰ περιληφθεῖ στὰ ὑπὸ ἔκδοσιν βιβλία τῆς Φιλοσοφικῆς Βιβλιοθήκης. Ὁ Κονδύλης τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ἦταν στὴν Ἀθήνα. Τοὺς εἶπα ὅτι θὰ μελετήσει τὴν ἐργασία ὁ Διευθυντὴς τῆς Σειρᾶς μας καὶ θὰ τοὺς ἐνημερώσουμε σὲ ἕνα περίπου μήνα. Μοῦ ἀπάντησαν οἱ βοηθοὶ ὅτι θὰ προτιμοῦσαν μιὰ ἀπάντηση σὲ δεκαπέντε το πολὺ ἡμέρες. Δὲν ἔχουν μου λένε περιθώριο γιὰ μεγαλύτερη ἀναμονή. Εἶπα, «καλά, θὰ κάνω ὅ,τι εἶναι δυνατόν.» Μοῦ παρέδωσαν τὸ ἔργο τους καὶ ἀπῆλθαν. Τὴν ἑπομένη ἔδωσα τὸ δακτυλόγραφο στὸν Κονδύλη. Σὲ μία ἑβδομάδα μου τὸ ἐπέστρεψε. Τὸ ξεφύλλισα. Θυμήθηκα τὶς διορθωμένες μὲ κόκκινο στυλὸ κακὲς ἐκθέσεις τοῦ φιλολόγου μου στὸ γυμνάσιο. Παραθέτω μιὰ παρατήρηση τοῦ καθηγητῆ μας σὲ κακὴ ἔκθεση συμμαθητή. «Ἂν ἑξαιρέσουμε τὸ γεγονὸς ὅτι δὲν εἶχες πρόλογο καὶ ἐπίλογο καὶ ὅτι ἤσουν ἐκτὸς θέματος, προσέτι ἡ ἔκθεσίς σου βρίθει γραμματικῶν καὶ συντακτικῶν λαθῶν. Ἕνα (1)» (Μὲ ἄριστά το 20).
Μερικὲς ἀπὸ τὶς παρατηρήσεις τοῦ Κονδύλη ποὺ θυμᾶμαι γιὰ τὸ ἔργο τοῦ κυρίου καθηγητῆ. «Ἀδόκιμη ἔκφρασις, βλ. ἔργο… συγγραφέα… ἐκδόσεις…», «πολλαπλὴ ἐπανάληψις», «λαθεμένη παράθεσις, βλ. ἔργο… συγγραφέα… ἐκδόσεις…», «δὲν νομίζω ὅτι ὁ συγγραφέας τῆς συγκεκριμένης προσέγγισης θὰ συμφωνοῦσε μὲ τὴν παροῦσα καταχώρηση ἄνευ τῆς ἔγγραφης ἀδείας του…», «αὐθαίρετη εἰκασία» κ.α. κ.α. κ.α… Τὸ δακτυλόγραφο ὁλόκληρο κατακόκκινο. Στὴν πρώτη σελίδα μὲ κόκκινα κεφαλαία γράμματα: «ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΝ!» Μοῦ ἐξήγησε ὅτι δὲν εἶναι ἐπιτρεπτὸ τέτοια ἔργα νὰ ἀποτελοῦν πανεπιστημιακὰ συγγράμματα. Τὸ μισὸ ἔργο κλεμμένο ἀπὸ διάφορες ἑλληνικὲς καὶ ξένες ἐκδόσεις, ἀπαράδεκτες παραδοχὲς καὶ πλῆθος ἀμπελοφιλοσοφιῶν. Εἶπα στὸν Κονδύλη ὅτι θὰ μπορούσαμε νὰ τοῦ ἀπαντήσουμε πὼς τὸ ἔργο δὲν μπορεῖ νὰ ἐνταχθεῖ στὴ Φιλοσοφική μας Σειρὰ χωρὶς καμιὰ περαιτέρω ἐξήγηση καὶ δικαιολογία. Μοῦ ἀπάντησε κοφτά: «ὁ κύριος Καθηγητὴς πρέπει νὰ ξέρει πὼς ἐμεῖς ξέρουμε!»
[…]
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΠΟΥΖΑΚΗΣ
[Ἀπὸ τὸ ΝΠ5 ποὺ μόλις κυκλοφόρησε. Ἀναζητῆστε το!]